Samen met Porsche Centrum Maastricht en 44 Limburgse ondernemers ben ik net terug van een mooie trip naar de Porsche fabriek in Leipzig. Het was niet alleen maar een bezoek aan de fabriek, maar er was ook de mogelijkheid om met Porsche’s op het circuit te rijden.

Het gevoel is als een kind in een snoepwinkel. Stap maar in en rij er mee weg. Je kan gewoon kiezen tussen een tiental verschillende Porsche sportmodellen. Iedere keer opnieuw als je een circuit op rijdt geeft het een speciaal gevoel. Eerst reden we wat rustiger om de baan te leren kennen, maar als snel gaat de instructeur sneller en sneller en kan je echt vol gas door de bochten racen met de Porsche. Een heerlijk gevoel om zo een krachtige bolide op de limiet te rijden en het maximale eruit te halen. Wanneer en waar kan dat tegenwoordig nog?

Ook het off-road parcours was indrukwekkend. Om met een Porsche Cayenne, die niet bekend staat om zijn terrein kwaliteiten, steile hellingen omhoog te rijden alsof je rechtstreeks de hemel in rijdt geeft een angstig gevoel. Zonder enig probleem beklimt de SUV (sports utility vehicle) de hellingen en trotseert hij het parcours. De adrenaline stroomt rijkelijk door mijn bloedvaten. Je denkt dat het niet kan, maar het kan toch. Ik was verrast tot wat zo een luxe SUV toch allemaal kan in het terrein.

Het ochtendprogramma voor de lunch, met een goede rede J, werd afgesloten met hot laps in een Porsche Panamera Turbo. De coureurs van Porsche lieten echt zien tot wat een Panamera in staat is op het bochtige circuit in Leipzig. Wat een power en wat een grip, zelfs als je met vier man in de wagen zit. Het was een geweldige ervaring om dwars met een vierzitter door de eerste bocht te vliegen. Het toverde bij alle deelnemers grote glimlachen op het gezicht, zo ook bij mij.

Niet alleen het rijden was indrukwekkend, ook de fabriek waar dagelijks 600 Macan’s en Panamera’s van de band rollen was adembenemend. In je gedachte speelt continu het idee hoe ze het allemaal logistiek regelen. Een enorm knappe onderneming. Bij iedere wagen met alleen al een miljoen opties voor het dashboard komen de juiste bestelde velgen precies op tijd in het process op de auto. En dat ik dan maar één voorbeeld. Veel zaken worden just-in-time geleverd door dik 700 leveranciers. Sommige zaken, zoals de versnellingsbak gaan direct de band op bij levering en komen dus niet in een warehouse te liggen. De maximale tijd dat een onderdeel ligt te wachten voor montage in de fabriek is slechts 1,5 dagen!

Het is prachtig om de passie die ik heb voor auto’s en autosport te delen. Het was een gewelige ervaring om bij Porsche op bezoek te zijn. Maar goed, wat wil je ook anders; op een maandag in maart lekker met Porsche’s scheuren over het circuit. Voor mij zijn er weinig dingen die dit zullen overtreffen.